Hae sivustolta

New snacks on sale now for a limited time! Use code NEW for 15% off.

Sähköverkon mitoitus

SÄHKÖVERKON MITOITUKSEN RIITTÄVYYS SÄHKÖAUTON LATAUSASEMAA VALITTAESSA

Tasokas latausasema lataa autosi akun nopeasti. Mielestämme kannattaa aina valita mahdollisimman tehokas laturi, sillä se on investointi myös tulevaisuuteen. Sähköautot kehittyvät ja autojen sisäiset laturit kasvavat. Kalliin laturin uusinta muutaman vuoden kuluttua ei luonnollisesti tunnu mukavalta. Tietoja eri autojen sisäänrakennetusta laturista löydät sivuiltamme. Esim. hybridin lataaminen pienelläkin teholla on kohtuullisen nopeaa, mutta täyssähköauton lataus saattaa kestää jopa 2 vrk. Valitessasi tehokkaamman laturin hintaerot eivät välttämättä ole suuria eli kannattaa miettiä myös tulevaisuutta. Monesti kuitenkin käytettävissä oleva teho saattaa rajoittaa laturin valintaa.

Kuinka tehokkaan laturin voin sitten hankkia? Vanhemmissa taloissa yleensä on esim. 25 A pääsulake. Silloin et voi hankkia kiinteällä virralla asennettavaa 32 A laitetta. Suurimmassa osassa uusista kiinteistöistä pääsulake on kuitenkin suurempi. Jos uudistat sähköverkkoa tai rakennat uutta kiinteistöä, kannattaa pääsulake ja liityntäkaapeli mitoittaa tarpeelliselle määrälle sähköautojen latauskapasiteettia. Nämä latauslaitteet ovat yleensä suurinta tehoa vaativat laitteet sähköverkossasi.

Mitoitus kannattaa aina tehdä yhdessä asiantuntevan sähköasentajan tai suunnittelijan kanssa. Alla kuitenkin tietoja, miten tämän voi itse arvioida asiaa summittaisesti:

Katso pääsulakkeesi teho ja kerro se jännitteellä 230 V ja käytössä olevien vaiheiden määrällä. Esim. 35Ax230Vx3=24,15 kW. Sen jälkeen laske muiden sähkölaitteidesi SAMANAIKAISESTI käyttämä maksimiteho (oletuksena tässä, että kaikki käyttävät kolmea vaihetta), esim. kiuas 6kW+keittiön kodinkoneet 5kW+pesukone ja kuivausrumpu 2kW+muut laitteet 1kw=14kW. Latausasemalle jää esimerkissä tehoreserviä 10,15kW. Valaistuksen vaatima teho on erityisesti LED-valoilla niin pieni, että sitä ei tarvitse laskea mukaan. Tämä laskelma on tosiaan vain suuntaa antava ja eri vaiheita voi kuormittua eri tavalla. Jokaisen vaiheen maksimikuormitus ei myöskään saa ylittyä eli esimerkissä käytännössä jäljelle jäävä teho on pienempi kuin 10kW. Asennuksen yhteydessä teho kannattaisi jakaa mahdollisimman tasaisesti, mutta monesti ensimmäinen vaihe on enemmän kuormitettu.

Selvää kuitenkin on, että latausasema vaatii todella runsaasti tehoa ja siksi sen valinnan kanssa kannattaa olla huolellinen. Tehokas laite on mukava käytössä ja hyvä investointi, mutta ei ole myös käytössä miellyttävää jos pääsulake laukeaa. Ammattitaitoinen sähköasentaja osaa kartoittaa ja mitata tilanteen tarkemmin. Sähköyhtiöt tarjoavat myös palvelua, jossa voit arvioida olemassa olevan kapasiteetin latauslaitteita varten. Monessa talossa myös sulakkeen kokoa voi kasvattaa, mutta välillä tehon kasvattaminen vaatii kaivuutöitä, jos talokaapelin mitoitus ei riitä halutulle teholle.

Taloyhtiöille ja yrityksille yleensä asennetaan järjestelmä, jossa kuormaa voidaan rajoittaa. Ei ole yleensä järkevää mitoittaa esim. 40 latausaseman kenttää niin, että kaikki lataavat 22kW teholla. Kuormanjakoon on olemassa monia ratkaisua ja paras ratkaisu on aina tapauskohtainen. Hienoimmissa järjestelmissä tehoa säädetään jatkuvasti koko kiinteistön kulutuksen mukaisesti.

Otsikko (kaikki kentät vaaditaan)

Kommentit tarkistetaan ennen hyväksymistä ja julkaisua.